belevenissen in “hun” schoolgebouw en over de intieme sfeer
daarvan. Het is vanuit deze verbondenheid met ons oude
schoolgebouw, dat wij als oud-
zo belangstellend zijn blijven volgen en zo verheugd zijn over
de nieuwe bestemming, die met zoveel zorg voor het behoud
van, uit historisch oogpunt belangrijke zaken, tot stand is
gekomen.
Gaarne wil ik daarvan nog een voorbeeld geven. In de
vroegere docentenkamer was aan de achterzijde van een open
haard een tegelplateau aangebracht. Men heeft in de nieuwe
situatie dit plateau volledig gehandhaafd, inclusief het enig
foutief geplaatste tegeltje. Waarschijnlijk zijn de tegels indertijd
geplaatst op een maandagmorgen.
Wat waren toch de redenen waarom wij dat gebouw moesten
verlaten? Door de explosieve groei van het leerlingenaantal
was het gebouw veel te klein. Er waren noodlokalen geplaatst
op het schoolplein, bij onze dependance in de Julianastraat en
in de Vleestraat. Handvaardigheid werd gegeven in de kelder
van het toenmalige Cultureel Centrum aan de Begijnengang.
Gymnastieklessen werden gegeven op het sportcomplex aan de
Herungerweg en in diverse zalen door de stad verspreid.
Door het steeds zich moeten verplaatsen van leerlingen en
docenten ging veel lestijd verloren, kortom het was een
inefficiënte organisatie.
De geluidsoverlast, veroorzaakt door het steeds toenemende
Verkeer, was ondraaglijk geworden. Daardoor kon in de lokalen
nooit geventileerd worden. De enige ventilatie werd verkregen
door de deuren naar de gang open te zetten. Als men tijdens
de lessen door de gang liep, leek het daardoor veel op een
Babylonische spraakverwarring. Met deze geluidsoverlast had
men trouwens ook in een vroegere periode veel last gehad en
met name van de toenmalige tramlijn Nijmegen-
die, op de hoek van de toenmalige Straelseweg (nu Martinus-
straat) en de Goltziusstraat een scherpe draai moest maken,
produceerde daarbij een oorverdovend lawaai. Tot grote
hilariteit van de leerlingen liep de tram daarbij ook veelvuldig
uit de rails, met alle gevolgen van dien.
Het hele gebouw bevatte een overblijfruimte voor de leer-
lingen en wel ter grootte van een klaslokaal. Derhalve kon
er geen sprake zijn van de invoering van een in deze tijd zo
gewenste continu-
korte middagpauze en waarbij de leerlingen de lunch op
school gebruiken.
Kort samengevat: er moest noodgedwongen een nieuw gebouw
komen waarin alle 1200 leerlingen adequaat gehuisvest konden
worden. Aan onze wens is tegemoet gekomen en sedert 1977
groeit en bloeit onze school in Venlo-
gezegd, een tikje heimwee naar het gebouw aan het Nolens-
plein is altijd gebleven.
Dit gevoel van heimwee is enorm verzacht dankzij het
Voorwoord