verdwenen. Het grootste obstakel in Venlo voor economische
groei, de stadsomwalling, werd tussen 1867 en 1880 geslecht.
Ongehinderd door beknellende stadsmuren, kregen de
vernieuwingen een kans en kon de stad zich los maken van
zijn eeuwenlange rol als vestingstad. Nadat in 1857 het eerste
telegraafkantoor in Venlo werd geopend, volgden de gas-
verlichting in 1862, een spoorwegstation in 1865, de eerste
brug over de Maas in 1866 en een nieuw postkantoor in 1880.
In 1887 werd de Waterleiding in gebruik genomen en een
tweede brug geopend, die dit keer uitsluitend bedoeld was voor
het treinverkeer.
1.2 Het ontstaan van Rijks Hogere Burgerscholen
De grote maatschappelijk veranderingen in Nederland hadden
ook invloed op het onderwijs. Omstreeks het midden van de
negentiende eeuw ontstond er binnen de Nederlandse samen-
leving een groeiende behoefte aan een opleiding tot technisch
en administratief kader. Hiertoe was scholing nodig, die het
zwaartepunt plaatste bij wis-
staatsman mr. J.R. Thorbecke loodste in 1863 zijn wet op
het Middelbaar Onderwijs door de Tweede Kamer. Hierdoor
werden de voorwaarden voor verbeterde scholing geschapen.
Thorbecke’s geloof in de standenmaatschappij kwam tot uiting
in de nieuwe wet. Hij ging namelijk uit van het standpunt dat
er een verschil moest zijn tussen onderwijs voor de elite der
samenleving, die een geleerde vorming nodig had met het oog
op toekomstige leidinggevende functies en het onderwijs voor
de grote groep der burgers, die voorbereid moest worden om
te werken in de maatschappij. De elite moest aan de gymnasia
en de universiteiten gevormd worden, met als inspiratiebron
de klassieken. Voor de grote middengroep, die steeds belang-
rijker werd voor de Nederlandse econornie, werd het middel-
baar onderwijs opgericht.
De hogere burgerschool Thorbecke onderscheidde in zijn wet
vier schooltypen, waarvan de hogere burgerschool het meest
succesvol zou worden. Zeker toen, overigens in strijd met de
oorspronkelijke opzet van de wet, ook nog de weg naar de
universiteit geleidelijk aan werd geopend voor afgestudeerden
Hoofdstuk I
-