Een gebouw dat blijft


verdwenen. Het grootste obstakel in Venlo voor economische

groei, de stadsomwalling, werd tussen 1867 en 1880 geslecht.

Ongehinderd door beknellende stadsmuren, kregen de

vernieuwingen een kans en kon de stad zich los maken van

zijn eeuwenlange rol als vestingstad. Nadat in 1857 het eerste

telegraafkantoor in Venlo werd geopend, volgden de gas-

verlichting in 1862, een spoorwegstation in 1865, de eerste

brug over de Maas in 1866 en een nieuw postkantoor in 1880.

In 1887 werd de Waterleiding in gebruik genomen en een

tweede brug geopend, die dit keer uitsluitend bedoeld was voor

het treinverkeer.


1.2 Het ontstaan van Rijks Hogere Burgerscholen


De grote maatschappelijk veranderingen in Nederland hadden

ook invloed op het onderwijs. Omstreeks het midden van de

negentiende eeuw ontstond er binnen de Nederlandse samen-

leving een groeiende behoefte aan een opleiding tot technisch

en administratief kader. Hiertoe was scholing nodig, die het

zwaartepunt plaatste bij wis- en natuurkunde. De liberale

staatsman mr. J.R. Thorbecke loodste in 1863 zijn wet op

het Middelbaar Onderwijs door de Tweede Kamer. Hierdoor

werden de voorwaarden voor verbeterde scholing geschapen.

Thorbecke’s geloof in de standenmaatschappij kwam tot uiting

in de nieuwe wet.  Hij ging namelijk uit van het standpunt dat

er een verschil moest zijn tussen onderwijs voor de elite der

samenleving, die een geleerde vorming nodig had met het oog

op toekomstige leidinggevende functies en het onderwijs voor

de grote groep der burgers, die voorbereid moest worden om

te werken in de maatschappij. De elite moest aan de gymnasia

en de universiteiten gevormd worden, met als inspiratiebron

de klassieken. Voor de grote middengroep, die steeds belang-

rijker werd voor de Nederlandse econornie, werd het middel-

baar onderwijs opgericht.


De hogere burgerschool Thorbecke onderscheidde in zijn wet

vier schooltypen, waarvan de hogere burgerschool het meest

succesvol zou worden. Zeker toen, overigens in strijd met de

oorspronkelijke opzet van de wet, ook nog de weg naar de

universiteit geleidelijk aan werd geopend voor afgestudeerden


Next (right). inhoudsopgave. gebouw.

Hoofdstuk I

-002-