Een gebouw dat blijft


een renovatie van de electriciteitsinstallatie toch wel wenselijk

was.

Ook met de cv-installatie waren voortdurend problemen,

vooral toen die nog met kolen gestookt werd. De schoorsteen

had niet altijd voldoende trekkracht en dat zou op een gegeven

moment de toenmalige stoker-werkman bijna fataal worden.

Hij werd vermist en na een zoekactie bleek hij door kolen-

damp vergiftigd bewusteloos voor de ketel te liggen. Hij werd

in veiligheid gebracht, terwijl mijn directe voorganger zich van

zijn colbert ontdeed, naar de stookruimte afdaalde en de

stokersfunctie tijdelijk overnam. Tot grote hilariteit van

schooljeugd en docenten kwam hij na enige tijd, totaal met

roet besmeurd, weer naar boven. Pas met de komst van het

aardgas werd door Rijksgebouwendienst de cv-installatie,

inclusief de sterk verouderde radiatoren, vernieuwd.

Bij het aanschouwen van het nu prachtig ingerichte binnen-

plein gaan mijn gedachten terug naar 1966 toen ik de leiding

van de school op mij nam. Tijdens de pauzes was het alleen

aan de meisjes toegestaan op straat te verblijven, terwijl de

jongens op het schoolplein moesten blijven. De meisjes konden

dus de bakkerswinkels bezoeken voor de aankoop van koeken

en broodjes.

De jongens gingen uiteraard niet, maar die bestelden bij de

meisjes de gewenste artikelen, die dan via het hek en via de

wc-raampjes aan hen werden overhandigd. Een hoogst merk-

waardige situatie, vooral als men bedenkt dat de jongens

verplicht waren in kringen achter elkaar rond te lopen op het

schoolplein en wel in een verplichte richting. Toen op een

gegeven dag de jongens in tegenovergestelde richting gingen

lopen meldde de dienstdoende surveillant-leraar dit onmiddellijk

en totaal van streek aan de directeur, alsof een opstand van

leerlingen was uitgebroken. Ik heb daarna zeer snel het, in

ogen van veel leraren, revolutionaire besluit genomen ook de

jongens toe te staan zich in de pauzes op straat te begeven.

In het begin van dit voorwoord heb ik gesproken over het nood-

gedwongen verlaten van dit gebouw. De term noodgedwongen

geeft reeds aan, dat wij, en dat zijn zowel de toenmalige

docenten als de leerlingen, met enige tegenzin het onderhavige

gebouw hebben moeten verlaten en inruilen voor een modern

en goed geoutilleerd schoolgebouw aan de Waterhoenstraat in

Venlo-Zuid.

De zeer bijzondere en nauwelijks in woorden uit te drukken

sfeer die aan het Nolensplein heerste, werd door velen node

gemist in de nieuwe behuizing.

Toen in september 1980 bij gelegenheid van de viering van

het 100-jarige bestaan van de school, een grote tweedaagse

reünie werd gehouden, werd door het organisatie-comité ook

een bezoek aan het oude schoolgebouw in het programma

opgenomen. De deelname aan dit programma-onderdeel was

overweldigend groot en men raakte niet uitgepraat over de

Next (right). inhoudsopgave. gebouw.

Voorwoord